Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Feedback Forum Information Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8500
    jonahl
    Keymaster

    Uppdaterad 2021-01-07

    Detta är grundläggande information om tjänsten Svenska dagstidningar. Har du frågor och synpunkter eller vill rapportera en bugg? Skriv inga kommentarer i den här tråden! Vänligen använd istället trådarna under ”Forum” Buggar, Frågor och synpunkter, FAQ för anslutna organisationer – avtal och administration, FAQ för anslutna organisationer – teknik och anslutningum/faq-for-anslutna-organisationer-teknik-och-anslutning/”>FAQ för anslutna organisationer – teknik och anslutning

    Med anledning av covid-19: KB öppnar upp tjänsten Svenska dagstidningar för alla i Sverige.

    För att avlasta biblioteken under den pågående pandemin har Kungliga biblioteket (KB) förhandlat med Bonus Copyright Access (BCA) om att under en begränsad period öppna upp tjänsten Svenska dagstidningar för alla i Sverige.

    Avtalet började gälla under april månad och och har fortsatt under maj. BCA har nu sagt upp avtalet, så någon fortsättning blir det inte i nuläget.
    Sista dagen med fri tillgång blir den 31/5.

    Observera att det finns en eftersläpning på fyra månader från aktuell publiceringsmånad gällande tillgängliggörandet av tidningarna.

    Läs mer på KB:s hemsida

    #8509
    Jens
    Gäst

    Fantastiska nyheter 🙂

    #8533
    Bo Thunell
    Gäst

    Toppen att tjänsten är tillgänglig, men det är tyvärr omöjligt att använda då man inte kan söka bland tidningarna.

    #8534
    Erik Åmell
    Gäst

    Hej

    Mycket intressant att kunna botanisera bland gamla tidningar. Funderar över varför inte de ångermanländska tidningarna Nya Norrland och Västernorrlands Allehanda, som år 2000 slogs samman till Tidningen Ångermanland, finns i arkivet?

    Mvh Erik Åmell

    #8535
    Gunilla Sjödin
    Gäst

    Kul! Bra initiativ! Saknar dock äldre tidningar från norra Sverige, NN, VA och tidningen Nordsverige. / Gunilla

    #8566
    Daniel Larsson
    Gäst

    Underbar tjänst – tusen tack att ni släpper den här tjänsten. Sitter och läser gamla tidningar.

    #8586
    Anna
    Gäst

    Mycket bra idé! Det är en mycket stor skatt ni har, helt fantastiskt att den nu blir tillgänglig! Tack!

    #8625
    Viola Rickardsson
    Gäst

    Jag söker sådant som gäller Vadstena.

    #8698
    Luke Rogers
    Gäst

    So grateful to all involved for this wonderful opportunity to look through this historic archive. It is absolutely extraordinary. I hope the opportunity will be extended beyond April. Thank you.

    #8703
    Niklas
    Gäst

    Hej, jag försöker öppna artiklarna hemifrån men lyckas inte. Har tjänsten upphört gälla för alla även hemifrån?

    #8813
    Ja-Ove
    Gäst

    Hej!

    Har kB upphört med att erbjuda tjänsten nu under Coronapandemin? Alla sökningar jag har gjort per dagens datum 28/04-20 har ej gått att läsa och har istället hänvisats till fysiskt bibliotek för att läsa. Dvs: alla artiklar är låsta! Jag ber er att förtydliga vad som gäller!

    Mvh Jan-Ove

    #8866
    Maria Fremer
    Gäst

    Hej!
    Har den fria tillgängligheten för dagstidningar upphört att gälla i Finland? Jag kom åt dem tidigare i april, men nu går det inte.
    Med vänlig hälsning
    Maria Fremer
    språkforskare och språkvårdare

    #8885
    Håkan Bergström
    Gäst

    Hej! Artiklar nyare än 1906 låstes igen t.o.m. före april månads utgång.
    Jag lästa nånstans att den fria tillgängligheten skulle fortsätta maj månad ut.
    Vad hände?

    Hälsningar
    Håkan

    #8890
    ulf lagerström
    Gäst

    Jag har tyvärr ej fått använda mej av tidningstjänsten, av okänd anledning. De sidor jag önskat studera har alla mörkats.Jag är svensk medborgare fast bosatt i utlandet, men betalar även skatt i Sverige.
    Kan det faktum att jag ej f.n. bor i Sverige vara orsaken till mörkningen ?
    I så fall ett uppenbart fall diskriminering, som borde anmälas.

    Ulf Lm

    #8918
    ulf lagerström
    Gäst

    V.g. se min tidigare mejl (3 maj).
    Nu har det trasslat till sej ännu mer då jag blockerats dessutom p.g.a ”exceeding quota” – vilken quota ? Nr 7 nämns.
    Eftersom allt jag vill läsa mörkas, kan knappast ”quota exceeds” !

    Kan inte någon på KB hjälpa mej till tidningarna ??

    Ulf Lagerström

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Ämnet ”Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5” är stängt för nya svar.