Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Feedback Forum Information Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8922
    jonahl
    Keymaster

    Ulf.

    Avtalet mellan KB och Bonus Copyright Access gäller endast för användare som befinner sig i Sverige.

    Gällande felmeddelandet som du fick ”quota exceeds”, så var det en miss i inställningarna från KB:s sida som nu är rättad.

    Jonas Ahlberg

    #8982
    ulf lagerström
    Gäst

    SVAR rill Jonas Ahlberg.

    Varför måste man vara i Sverige för att använda er site ? Finns ej on-line-begreppet ?
    Dessutom står det i rubriken att den är ”tillgänglig för alla”.
    Detta är faktiskt första gången i mitt långa liv som mitt land förnekat mej !

    Ulf Lm

    #9005
    jonahl
    Keymaster

    Hej.

    Att kunna erbjuda tjänsten i Sverige var det som var möjligt med hänsyn till kostnader för avtal och IT-infrastruktur samt tidsfaktorn.

    Givetvis vore det bra om alla svenska medborgare kunde ta del av tjänsten, var än de befinner sig i världen, men det var tyvärr inte möjligt med hänvisning till skälen ovan.

    Jonas Ahlberg

    #9023
    Mikael Schulman
    Gäst

    Hej på er! Jag ställer samma fråga som Maria Fremer här ovan, men det verkar som om jag redan fått svar på den. Jag är bosatt i Finland, och kunde under några veckor i april fröjdas åt att ta del av tidningsarkivet. Nu går det inte längre, och förklaringen i startinlägget – ”Med anledning av covid-19: KB öppnar upp tjänsten Svenska dagstidningar för alla i Sverige” – lämnar inte rum för missförstånd. Det är bara internetanvändare i Sverige som godtas.
    Ni på KB gör naturligtvis som ni vill, men finns det något genomtänkt beslut bakom nobbandet av utländska läsare? Finns det någon begriplig motivering?

    Hälsningar,
    Mikael Schulman
    Redaktör vid Svenska Yle
    Helsingfors, Finland

    #9025
    ulf lagerström
    Gäst

    Jonas,

    Har noterat att det där med fylld kvot (av mörkade sidor) var ett misstag från er sida.
    Jag visste inte ens att det finns kvoter (var nånstans står det att läsa ?)

    Din motivering för att kunna utesluta en grupp svensktalande personer låter svag.
    Kanske inte för sent att ändra på detta och visa större generositet ?
    Finns ej lagar mot diskriminering ?
    I alla fall kvällspressen skulle kunna ha roligt åt allt detta.

    Ulf Lm

    #9026
    jonahl
    Keymaster

    Ulf.

    Det står om exemplarframställning längst upp till höger: Viktig information gällande exemplarframställning

    Angående frågorna i ditt andra stycke, se Lars Ilshammars svar längre ner i denna tråd.

    Jonas Ahlberg

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av jonahl.
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av jonahl.
    #9029
    jonahl
    Keymaster

    Svar till Mikael Schulman med flera

    KB har genom ett tillfälligt avtal med upphovsrättsorganisationen Bonus Copyright Access fått möjlighet att göra onlinetjänsten Svenska dagstidningar fritt tillgänglig för alla i hela Sverige under coronakrisen, oberoende av tid och plats. Avtalet gäller dock bara inom Sveriges gränser, i praktiken definierat genom en svensk IP-adress. Orsaken till detta är att Bonus inte har rätt att företräda de berörda rättighetsägarna i andra länder. Denna uppgift hanteras istället av respektive lands egna upphovsrättsorganisationer. KB har länge framfört önskemål om gränsöverskridande tillgänglighet till våra samlingar, inte minst för att möta forskningens behov. Hittills har detta inte lett till några konkreta framsteg. Frågan är dock inte död och vi hoppas att i en nära framtid kunna fortsätta tidigare samtal med upphovsrättsorganisationerna

    Lars Ilshammar
    Biträdande riksbibliotekarie

    #9035
    Jan
    Gäst

    Hej!
    Håller med en rad användare som lämnat kommentarer här. Ingen åtkomst längre. Tyvärr tyst från KB. Vad händer med tjänsten?
    Mvh,
    Jan

    #9036
    Jan
    Gäst

    Ser nu att Ilshammar svarat. Kämpa på!

    #9038
    Jan Sundström
    Gäst

    Fram tills igår kunde man se artiklarna i klartext, men nu är de blockade igen. Skulle inte tjänsten vara öppen månaden ut?!

    #9045
    jonahl
    Keymaster

    Hej.

    Med anledning av covid-19: KB öppnar upp tjänsten Svenska dagstidningar för alla i Sverige.

    Så börjar denna tråd.

    Det handlar alltså om att man måste befinna sig i Sverige för att kunna läsa material utgivet efter 1904.

    Befinner man sig i Sverige och nekas åtkomst så är saken givetvis en annan. Bäst då att kontakta mig via e-post ”förnamn.efternamn[at]kb.se” för felsökning.

    Jonas Ahlberg

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av jonahl.
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av jonahl.
    #9076
    Jakob
    Gäst

    Finns det planer på att förlänga den här tjänsten till efter coronakrisen? Det vore mycket uppskattat om någon typ av prenumerationstjänst blev tillgänglig. Typ i stil med netflix eller som vilken annan prenumeration som helst.

    #9094
    jonahl
    Keymaster

    Hej.

    Tjänsten uppsagd till den 31/5.
    Högst oklart var som händer nu.

    En prenumerationstjänst är dock uteslutet.
    KB saknar rättigheter till materialet och ska heller inte vara en kommersiell aktör.

    Kanske finns möjlighet att sluta ett avtal som ger användarna chansen att läsa mer än vad de kan göra i vanliga fall, alltså t.o.m. 1904.

    Vi får hoppas på det.

    Jonas Ahlberg

    #9114
    Eilert
    Gäst

    Det är bra att ni har haft öppnat arkivet. Jätteintressant att läsa gamla tidningar! Men tråkigt att ni stänger det igen!
    Jag undrar om någon tidning har klagat på att det har varit öppet? Har någon tagit skada? I så fall hur?
    Jag menar att om någon gör en tidning, så vill de väl att så många som möjligt ska ta del av den också?!
    Varför hemlighålla?

    #9165
    karin
    Gäst

    helt obegripligt hur man gör när man söker. åren hoppar tillbaka, i viken ordning ska man skriva in och välja. finns det ingen lathund hur man gör när man söker – inte den lathunden om och och eller utan hur man för. jag vil lha nerikes allehanda och bara den, men då får jag söka om hela tiden så fort jag skriver in ett nytt sökord, måste väl finnas ett enklare sätt. tacksam för hjälp

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Ämnet ”Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5” är stängt för nya svar.