Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Feedback Forum Information Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9188
    Carolina Ström
    Gäst

    Hej,
    Undrar om ni tänker fortsätta ha öppet er tjänst som idag 31/5 framöver. Vi är rätt många som behöver er tjänst som inte kommer åt den pga Coronaläget. Jag är i karantän pga smittkänslighet och kommer studera släktforskning på distans i höst och kan inte åka in till KB. Jag tycker er tjänst är ovärderlig.
    Det vore en välgärning.
    Med vänlig hälsning
    Carolina ström

    #9189
    Peter
    Gäst

    Carolina Ström:

    Av någon idiotisk anledning så verkar det som att KB stänger denna service inatt eller under morgondagen måndag 1/6. Så detta verkar vara sista dagen för alla som vill läsa.

    Fullkomligt obegripligt då Corona-läget inte på långa vägar är över och detta kommer hindra mängder med svenska forskare från att ta del av vårt kulturarv.

    Förstår inte varför vi ska vara med och finansiera digitalisering av något som vi inte får tillgång till på ett enkelt och smidigt sätt utan måste krångla oss till nåt bibliotek eller till KB:s lokaler i Stockholm.

    Jaja, KB får väl ta ansvar för om besökarna blir smittade och sjuka när dom är i deras lokaler.

    #9191
    Johannes
    Gäst

    Väldigt tråkigt om tjänsten upphör! Det har varit ovärderligt som ovanstående kommentator säger.

    #9194
    Lennart Citren
    Gäst

    Stort tack till Bonus Copyright Access (BCA), som gjort det möjligt för oss boende utanför Stockholm att via internet ta del av innehållet i gamla dagstidningar. Har med stort nöje bläddrat igenom gamla tidningar från 40, 50 och 60-talen. Fantastiskt vad mycket som har hänt under min livstid.
    Kan bara hoppas att möjligheten fortsätter. Historien blir mycket mer levande och begripligare när man tar del av den så här.
    Stort TACK än en gång, Lennart Citren

    #9198
    Peter
    Gäst

    Ja då var det slut på det roliga för denna gång. Nu kan man bara läsa fram till 1905 (eller om det var 1904) igen.

    Och där har man inte mkt att hämta.

    Tv-program, bioannonser, teaterannonser, andra världskriget… ALLT intressant läsning är förbjuden. Bedrövligt.

    Nåja, man får väl ta på sig munskyddet, handskarna och beställa färdtjänst till KB:s lokaler i Humlegården och fortsätta läsa det man har varit med om att betala digitalisering för via skattsedeln och som därmed borde vara fritt tillgängligt hemifrån för var och en.

    Nu har ju deras lokaler bara öppet måndag–fredag 9.00–16.00 och man måste dessutom boka in sitt besök SENAST kl . 16.00 VARDAGEN INNAN.

    Varje bokning behöver också göras i dialog med en bibliotekarie för att klargöra syfte och vilken samling det rör sig om.

    I vissa fall kan ditt ärende behöva ännu mer framförhållning. Vid besök ringer du på dörren till höger om trappan för att bli insläppt av vakt.

    Insläppt av en vakt???? Skrattretande. Behöva be en vakt om lov för att få läsa dagstidningar. Rena Ryssland.

    Dessutom måste man beställa färdtjänsten 1-2 timmar innan man ska iväg och det tar c:a 1 timme att komma dit med bil. Och sen 1 timme hem. Summa 2 timmars resväg samt telefonköer i säkert 30 min eller mer. Och så ringa för ny bokning till dagen efter så man kan fortsätta läsa där man slutade för att man inte hann med innan stängning.

    Så kära forskarvänner… det är fr.o.m. nu ett heltidsjobb mellan 8-17 MINST att få läsa några små artiklar. Samt utlägg för färdtjänst, telefonavgifter, ev reskassa e.d Samt risk att bli svårt sjuk om man måste åka kommunalt.

    Så är det värt pengarna och riskerna?

    Det avgör ni själva.

    Ha en trevlig sommar alla forskarkollegor.

    Och jag räknar inte med att få nåt svar från KB på mina synpunkter ang. detta men det var skönt att få skriva av sig.

    🙂

    #9199
    Carolina Ström
    Gäst

    Får inte ta mig in till arkivet av hälsoskäl, är smittkänslig, men mycket, mycket glad över tillfället att få botanisera ”i lugn och ro”. sat tuppe hela natten för att hinna så mycket som möjligt. Tyvärr inser jag att det finns luckor i mitt letande, att jag lyckats radera viktiga dokument och skulle behöva komma in igen för att kunna fortsätta mitt skrivande. Men nu är det slut för min del, Coronavaccin måste till innan jag åker in till stan. Lever med svår sjukdom och vill verkligen fortsätta. Jag kan ju inte skicka in någon annan för det är inte bara ett dokument som letas.
    Det känns som en kulturgärning om ni kunde ordna detta med licensen.
    Skulle bli vansinnigt tacksam om ni kunde förlänga detta. Helst för alltid men åtminstone tills det är ok att resa i Sverige, även som riskgrupp. Tror att tillgång till arkiven är extra viktigt nu när man fått ställa in de flesta normala aktiviteterna!
    Skulle nog kunna klämma fram en tår eller rentav stå på knä och be för att få er att öppna igen!
    Ert arkiv är ju väldigt intressant för många, även för de utan bibliotek med uppkoppling!
    Carolina Ström

    #9211
    Magnus Anttila
    Gäst

    Stort tack för att det varit möjligt att söka och läsa alla artiklar. Jag håller på att sammanställa brev, dokument och fotografier efter min morfar Knut Gunnerfeldt som var aktiv vid ambulansflyget från dess start 1923 i Boden till dess att han omkom 1953 på Frösö flygplats. Tack vare möjligheten att söka i arkiven har jag kunnat koppla samman och bekräfta händelser som han beskriver i brev, dagböcker och flygdagböcker med artiklar ur dagspressen. Det har varit en fantastisk resa i tiden under denna märkliga Coronatid.
    Dessvärre hann jag inte riktigt ta tillvara hela den skatt KB sitter på kring detta så jag hoppas att det blir möjligt igen någon gång i framtiden.
    Hur som helst, stort tack!
    Magnus

    #9236
    Siv Fjell
    Gäst

    Hoppas innerligt att den här utmärkta tjänsten kan återupptas!
    Jag är 70+ och håller mig i Karantän. Som släktforskare har jag haft stor glädje av den här tjänsten.
    Hur kan jag fortsätta läsa dagstidningarna digitalt?

    #9301
    Peter
    Gäst

    Till Carolina Ström, Siv Fjell och alla ni andra som skriver hit;

    Dom bryr sej inte om våra böner här. Ingen svarar ju på våra frågor längre och det betyder att dom struntar fullkomligt i oss.

    Det som vi fick uppleva under 1½ månad i april / maj det var det som vi fick och förmodligen får nöja oss med.

    Vi får ta på oss munskydden, handskarna och rymddräkterna och åka till deras lokaler och läsa där istället. Hoppas dom betalar våra utlägg för denna utrustning samt taxiresor dit, annars vore fy skam.

    Tack för ordet.

    #11569
    Patrik
    Gäst

    Nu när ni återigen tilldelats ett pris för öppnadet förra våren tycker jag ni borde göra detsamma nu, öppna upp det igen under april-maj igen.

    Smittspridningen är fortsatt stor, + jag tror inte er teknik havererar för att ni har det öppet i två månader

    #12439
    jonahl
    Keymaster

    xx

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Ämnet ”Söktjänsten Svenska dagstidningar tillgänglig för alla under coronakrisen, fram till och med den 31/5” är stängt för nya svar.