Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020

Feedback Forum Information Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10684
    Oskar Nilsson
    Gäst

    Jag har fått besked från ansvariga chefer på KB att de inte kommer att öppna upp tjänsten, främst med hänsyn till tekniska faktorer. Märkligt med tanke på att man fått pris för att tjänsten var tillgänglig i våras. Tillgänglighet är också något som brukar värderas högt i Sverige (och fanns viljan hade man lyckats lösa detta för länge sedan), men den tycks saknas på KB.

    #10767
    Magnus
    Gäst

    Nu är ju tyvärr biblioteken stängda, så det går inte ens att komma åt er tjänst den vägen. Vad gör vi då?

    #10789
    Peter
    Gäst

    Ja rävsaxen kniper hårdare och hårdare. Ingen tillgång digitalt, ingen tillgång på biblioteken, ingen tillgång alls…

    Bara ett jävla tjat om att KB behöver bidrag till digitalisering av ännu mer tidningssidor som INGEN kommer få tillgång till. Helt ABSURT!!!!

    #11005
    Patrik
    Gäst

    Hur lång tid kan vi förvänta oss att tekniken tar att åtgärda så att vi kan få tillgång till allt igen?

    #11113
    Susanne R Suvanto
    Gäst

    Hej!
    Jag ser i korrespondensen här att vi är många som har samma frågor. Men jag ser inget svar!? Jag är masterstudent och som nu saknar access till de källor jag ursprungligen skulle arbetat med (Covid-19 som orsak). alternativet hade nu varit tidningsarkivet som inte heller verkar vara tillgängligt?
    Tacksam för svar etc eller hänvisning till adress/Susanne

    #11121
    Patrik
    Gäst

    Att förlänga avtalet för audiovisuella medier på avstånd är tydligen inget problem, det tekniska skiljer väl sig inte, de ligger väl på exakt samma servrar som tidningstjänsten. Märkligt att den ena förlängs medans man struntar blankt i det andra.

    Kan ni inte bara säga sanningen istället för att gå som katten kring het gröt? Är det pengar som saknas? Eller är det bara viljan? För det tekniska kan det inte vara, en bra kompensation annars vore att låta ALLA få tillgång till audiovisuella medier under 1-2 månader?

    #11550
    Patrik
    Gäst

    Skulle vara enormt uppskattat om ni kan öppna upp arkivet igen under samma tidsperiod i år dvs april-maj

    #11570
    Patrik
    Gäst

    Nu när ni återigen tilldelats ett pris för öppnadet förra våren tycker jag ni borde göra detsamma nu, öppna upp det igen under april-maj igen.

    Smittspridningen är fortsatt stor, + jag tror inte er teknik havererar för att ni har det öppet i två månader

    #12438
    jonahl
    Keymaster

    xx

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Ämnet ”Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020” är stängt för nya svar.