Hej, Är det möjligt att det kan gå att få betala för att vara inloggad på tidningar.kb under exempelvis ett dygn?
Bor man avsides så kan man lugnt betala några hundralappar typ för att kunna använda en dag till att läsa
det man vill läsa. Alternativet att att åka totalt 20-25 mil tur och retur kostar också pengar.
En inloggning som gäller en dag för 300kr vore en mycket fin service.
KB äger inte rättigheterna till materialet i Svenska dagstidningar och har därför inte rätt att skapa en betallösning. Det handlar således inte om teknik utan om juridik.
Det KB kan göra och har gjort, är att förhandla fram ett avtal med upphovsrättsorganisationen Bonus Copyright Access (BCA), som medger full tillgång till materialet för de biblioteken (universitet, högskole- och folkbibliotek) om de betalar en månatlig summa till BCA.
Jonas Ahlberg
Författare
Inlägg
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Forumet ”Frågor och synpunkter” är stängt för nya ämnen och svar.