- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 4 månader, 2 veckor sedan av jonahl.
-
FörfattareInlägg
-
BjörnGäst
De senaste gångerna jag har försökt skicka tidningssidor till min mail så har bara en eller kanske två sidor kommit fram av sex-sju stycken.
Häromdagen kom en fram först efter ett par timmar.
Är det någon mer som upplevt samma problem?jonahlKeymasterHej.
Det pågick ett systemunderhåll den 11/6 mellan 07:00 och 09:00. Bortsett från det så har aktuella system varit i drift.
När mailet väl har skickats från KB:s e-postserver så finns det inget som KB kan göra för att ta reda på varför det inte kommer fram, alternativt försenas.
KB kan dessutom inte spara sina e-postloggar pga. GDPR, så vi kan heller inte se om de aktuella mejlen verkligen har skickats.
Det kan också hända att felet ligger hos mottagarens epostsystem, eller att det finns begräsningar i detsamma.
Felsökning är med andra ord svår att göra.
Vi är flera som har testat e-postfunktionen idag och den fungerar bra för alla som har testat.
När du gjorde utskicken som inte kom fram, fick du då en bekräftelse på att mejlen hade skickats? ”Sidan har skickats som bilaga till din e-post”
Har du testat funktionen idag?
Har du samma problem nu så tror jag att felet/begränsningen ligger hos din e-postleverantör.
Mvh
Jonas Ahlberg
BjörnGästHej igen!
Jag fick bekräftelse på att sidorna skickats. Jag har för mig att det var i torsdags eller i fredags jag använde tjänsten.
I morse hade artiklarna nåt fram till min inkorg.Mats RGästHej
Bor på Åland och det tar tid för mig att åka till Stockholm för att läsa gamla tidningar typ DN i forskningsmässigt syfte. Går det att lösa via Mariehamns Bibliotek och deras biblioteksinloggning?
//Mats R
jonahlKeymasterHej.
Tyvärr inte. Kan endast läsas på KB och på följande bibliotek i Sverige: https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/
Mvh
Jonas Ahlberg
jonahlKeymasterHej.
Det visar sig nu att det finns ett problem med namnuppslagning sedan den senaste uppgraderingen av systemen och det är detta som har försenat dina (och andras) mejl. KB:s IT-avd. jobbar på att lösa problemet.
Det var bra att du (och andra) rapporterade.
Mvh
Jonas Ahlberg
-
FörfattareInlägg