Skärmdumpa?

Feedback Forum Frågor och synpunkter Skärmdumpa?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7655
    Frida
    Gäst

    Hej,
    Jag undrar hur jag får använda gamla tidningsartiklar och notiser när jag skriver en egen artikel.
    Får jag göra en skärmdumpad bild och sen ha med i en artikel jag skriver? Alltså trycka på printscreen och lägga in som bilder i min artikel som ska publiceras i hembygdstidning?
    Eller är det någon tidsåldersgräns när det är okej och inte att göra så?

    #7656
    jonahl
    Keymaster

    Hej.

    Inga problem om tidningarna är fria, det vill säga utgivna till och med 1903.

    För offentligt bruk av skyddade verk behövs upphovsmannens tillstånd.

    Läs mer här:
    https://www.kb.se/besok-och-anvand/kopiera-och-fotografera/upphovsratt.html

    Jonas Ahlberg

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Frågor och synpunkter” är stängt för nya ämnen och svar.