Feedback › Forum › Frågor och synpunkter › Söktjänsten Svenska tidningar
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 2 månader, 2 veckor sedan av jonahl.
-
FörfattareInlägg
-
Göte NordinGäst
Hej!
Synd att en så fantastisk tjänst har en så illa gjord söktjänst. Man drar sig för att använda den, för den är så otroligt omständig. Det värsta av allt är att om man inte gett upp utan krånglat sig fram till t ex Nerikes Allehanda för året 1903, så får man sökresultatet liggande huller om buller. Det ska självklart ligga i datumordning. Det är ofta man vet en händelse man vill läsa om, men har inte koll på exakt vilken dag i månaden det var. Så man behöver gå igenom flera tidningar för den månaden. Det är nästan omöjligt nu, eftersom de ligger lite var som helst i sökresultatet. Man kan därmed inte göra annat än att skriva datumintervall, vilket känns som för 20 år sedan. Då kan man i för sig skrota staplarna helt. De går ändå inte att använda eftersom mina fingertoppar är bredare än 1 mm. Staplarna kan heller inte zoomas, utan nuddar man dem ställs de genast om, till något jag oftast inte vill ha, eftersom jag råkat nudda staplarna några mm fel. Pust…orkar inte mer nu. Tar en kopp kaffe istället. En positiv grej är dock att om man tar upp en tidning och tittar i den presenteras den mycket bra. Så det kanske finns hopp.jonahlKeymasterHej.
Vid en sökning sorteras träffarna efter relevans. Det kan man ha synpunkter på, men är lätt att ändra genom att välja ”Datum, äldst först” i menyn ”Sortera”, som ligger till höger ovanför sökresultaten.
Mvh
Jonas Ahlberg
AndersGästHei!
Min norske far, ingeniørstudent Knut Breivik, og medstuderende Wilhelm Lind, ble intervjuet av en svensk avis/tidning i Helsingborg, da de ble arrestert av svensk politi i tidsrommet rundt 10 april 1940.
Grunn til arrestasjonen var at de hadde ”lånt” en liten robåt uten årer i Danmark, og flyktet over sundet til Sverige, da Hitlers soldater tok over i København den 9.april 1940.Jeg prøver å finne ut hvilken avis/dato og navnet på avisen, hvor denne artikkelen om flukten var publisert i. Hv
jonahlKeymasterHej.
Endast ett mindre antal tidningar finns i Svenska tidningar för den aktuella perioden och tyvärr ingen från Helsingborgstrakten.
Mvh
Jonas Ahlberg
Johan SandellGästHej!
Kan vi abonnera på tjänsten för vårt skolbibliotek? eller på annat sätt för vår gymnasieskola? har ställt samma fråga i en annan del av forumet också.
mvh
JohanjonahlKeymasterHej.
Se följande länk:
https://www.kb.se/samverkan-och-utveckling/biblioteksutveckling/erbjudande-svenska-tidningar.html
Mvh
Jonas Ahlberg
-
FörfattareInlägg