Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020

Feedback Forum Information Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10276
    jonahl
    Keymaster

    Uppdaterat 2020-11-23

    Med anledning av det allvarliga smittläget och KB:s mottagande av Humtankpriset har det kommit frågor om huruvida tjänsten Svenska dagstidningar åter kommer att kunna öppnas fritt för alla, på samma sätt som skedde i under våren 2020.

    Svaret på den frågan är nej, och skälet är följande: Under den tvåmånadersperioden när tjänsten låg öppen fritt för alla på nätet upptäcktes flera brister i den tekniska infrastrukturen. Dessa brister måste åtgärdas för att KB ska kunna ha en möjlighet att återigen erbjuda tjänsten till alla vilket också förutsätter en överenskommelse med upphovsrättsorganisationen Bonus Copyright Access.

    Arbetet med en ny teknisk infrastruktur är ett omfattande projekt och fram till dess att den nya infrastrukturen finns på plats ser vi inga möjligheter att teckna ett nytt avtal om fri tillgång till tjänsten.

    Från KB:s sida för vi en löpande dialog med Bonus Copyright Access, med målet att i framtiden kunna tillgängliggöra Svenska dagstidningar så brett och fritt som möjligt.

    Redan idag kan forskare knutna till ett lärosäte i vissa fall ta del av KB:s samlingar via fjärraccess. Det gäller t.ex. audiovisuellt material, bilder, handskrifter och vissa böcker. Fjärraccess till KB-material även i höst

    För tillgång till allt material i Svenska dagstidningar gäller, som tidigare, att man fysiskt behöver ta sig till KB i Stockholm eller till något av följande bibliotek i Sverige.

    #10288
    Carl
    Gäst

    There have been 4600 new infected cases of Corona today in Sweden, and 20 new dead for the same reason. Now with your argument you invite researchers to travel to Stockholm, with all the associated risks, and to sit for hours in a closed room underground. I guess in KB’s logic this make perfectly sense. Unfortunately it does not make any sense. Until yesterday, KB pointed the finger against Bonus and suddenly today the problem is the servers…really? Congratulations for your prize, unfortunately the researchers do not benefit from it as they would from the opening of the digital collection of newspapers to distance access.

    #10370
    Anders
    Gäst

    Hej!
    Kommer ni fortfarande inte öppna upp nu när restriktionerna skärpts ännu hårdare och Sveriges statsminister ordagrant säger
    ”besök inte bibliotek”? Ni förstår att ni tvingar studenter i uppsats-tider att besöka bibliotek och universitet trots symptom eller konstaterad covid?

    #10378
    Kolbjörn Guwallius
    Gäst

    Hej,

    Som frilansjournalist med tidvis stort behov av historisk research hade jag gärna helt enkelt betalat för tillgång till den här tjänsten. Det borde kunna göras på ett sätt som ger Bonus en rimlig ersättning. Vore intressant att höra om det har övervägts eller inte samt lite om de eventuella tankarna bakom det och varför det inte går.

    Med vänlig hälsning

    #10401
    Frank
    Gäst

    Jag håller med de som tidigare kommenterat att KB inte underlättar för mediaforskning under pandemin.
    Orsaken till att Norge kommit längre och slutit avtal med upphovsrättsorganisationerna kanske beror på att de varit mer proaktiva, och tänkt långsiktigt.
    Det är tråkigt att byråkratiska hinder skall försvåra mediaforskningen i ett land där de tekniska förutsättningarna för fjärraccess finns och borde kunna nyttjas på ett för forskningen effektivt sätt.

    #10420
    Eva
    Gäst

    Med tanke på smittläget i landet SKA ingen röra sig på t ex bibliotek. Det fungerade i våras med tekniken så varför inte nu? Tror nog att folk har lite översikt med att det kan lagga lite, det gör det på fler sidor såsom Stockholms stadsarkiv och Riksarkivet men jag bryr mig inte då det betyder att jag inte behöver ge mig ut utan kan hålla mig hemma. Tänk gärna om en gång till

    #10437
    Marianne
    Gäst

    Vore tacksam om KB ville öppna upp sin databas under denna Coronatid då man varkenin bör åka kollektivt, besöka bibliotek eller museum för studier i gamla tidningar.

    #10439
    Bengt Petersson
    Gäst

    Om det nu är så, att det är tekniska brister i er it-infrastruktur som är ett hinder, så kan ni väl tillfälligt hyra ett säkert webb- eller databasutrymme för detta ändamål. Allting går att lösa. Det finns massor av människor runt om i Sverige som bara väntar på att ni ska öppna upp på samma sätt som i våras. Ta krafttag och kör igång!

    #10440
    Emil
    Gäst

    Hej KB!

    Jag är gymnasielärare i historia och hade verkligen önskat att ni kunde öppna upp ert fantastiska arkiv så att jag och mina elever kunde använda det i historieundervisningen. De arbetar för närvarande med modernism och där hade tidningsartiklar från 1900-talet varit en fantastiskt rolig, spännande och givande källa för att få syn på dåtidens syn på det nya.

    Med Covid-19 i bakhuvudet kan jag inte rättfärdiga att ta mina elever till KB för att leta källor. Så tråkigt att det gedigna arbete som lagts ner på att digitalisera arkiven ska gömmas undan för en stor del av befolkningen.

    Hoppas på en nyöppning av arkiven och att infrastrukturen kan ordnas upp.
    Vänliga hälsningar
    Emil

    #10461
    Patrik
    Gäst

    Så här mycket aktivitet har det inte varit här inne på mycket länge, ni ser hur mycket engagemang det finns för att få tillgång till tidningsarkivet? Vill ni verkligen tvinga dessa individer att behöva åka ut och riskera att få covid-19 bara för att kunna få söka i tidningsarkivet?

    Dags att ni på KB tar erat ansvar och öppnar upp arkivet illa kvickt, det är extraordinära tider nu och med det följer extraordinära beslut.

    #10605
    Oskar Nilsson
    Gäst

    Jag anser det fullständigt oacceptabelt nu när alla bibliotek är stängda att det inte på något sätt går att få tillgång till detta material som är så viktigt för så många forskare. De kostnader som lagts ner på detta projekt är bortkastade pengar om man inte i akuta situationer som i många andra länder kan göra materialet tillgängligt. Jag vill se en kommentar från Kungliga bibliotekets chef där skälen bakom beslutet utvecklas. Plattformen fungerade bra tekniskt i våras och mot en skälig ersättning bör materialet kunna öppnas upp igen. Vi är många som är totalt beroende av tjänsten för att kunna skriva artiklar, böcker och vetenskapliga arbeten.

    #10619
    Patrik
    Gäst

    Som sagt, nu kommer samtliga bibliotek ha stängt tom 24 januari pga de nya restriktionerna, mao kommer ingen kunna ta del av arkivet öht i en månad. Det här om något är väl en perfekt tidspunkt att öppna upp arkivet för alla digitalt som i våras fram tills 24 januari iaf

    #10628
    Rimma Markova
    Gäst

    Som författare behöver jag information från svenska dagstidningar 1949-50. Det är bra tid att sita skriva nu under pandemi men man måste ju ha tillgång till material. Jag kan förstå att tidningarna för senaste 10 år inte är tillgängligt, men de som är 70 år och äldre skulle vara öppna.

    #10651
    Peter
    Gäst

    Till alla er som skriker efter att KB ska öppna upp tjänsten igen; ”NI TALAR FÖR DÖVA ÖRON”!!!

    KB är en STATLIG FÖRVALTNINGSMYNDIGHET som sorterar under UTBILDNINGSDEPARTEMENTET och det betyder att PAPPA STATEN bestämmer över HUR, NÄR och VAR NI ska få tillgång till det material som NI har varit med om att införskaffa via era hårt inarbetade skattepengar.

    Chefen för KB heter Karin Grönvall; https://sv.wikipedia.org/wiki/Karin_Gr%C3%B6nvall

    Hon länkar gladeligen på sin facebook-sida till när KB fick pris av Tankesmedjan Humtank för sitt öppnande av tjänsten i våras; https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/kb-prisas-for-oppnat-arkiv-under-pandemin/

    Personligen tycker jag KB bör lämna tillbaka priset (oavsett vad det bestod av) så länge dom inte öppnar upp det igen och sen låter det vara öppet.

    Forumledaren ”JONAHL” här är bara en lakej till Karin och går (säkert mot en FET LÖN) hennes ärenden genom att vara STATEN trogen och bara svara; ”NEJ NEJ NEJ NEJ…” på allt. Att vara en hårdnackad STATSANSTÄLLD är något som brukar belöna sig i form av FET LÖN, HÖGRE BEFATTNINGAR INOM STATEN och allt annat som gör livet lätt att leva. Om man sen sårar och förstör för vanliga ”SLAVAR” i samhället har ingen betydelse. Bara man själv har det bra.

    Hoppas att Karin och ”JONAHL” snart byts ut mot personer som förstår sig på kulturarbetarnas behov av tillgång till materialet. Ett tips till Karin och ”JONAHL” är att söka sig till sjukvården istället så dom kan hjälpa till att ta hand om dom sjuka personer som kommer läggas in på IVA-klinikerna efter att ha varit på biblioteken och forskat när dom väl öppnar igen i januari. Så dom får se resultatet av sina ”NEJ-SVAR”.

    Tack för ordet.

    #10654
    Nick
    Gäst

    Hej,
    Finns det några planer på att öppna upp Tidningsarkivet såsom det var i våras?
    Jag uppskattade det väldigt mycket.
    Tack.
    /Nick

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Ämnet ”Svenska dagstidningar och corona under hösten 2020” är stängt för nya svar.